2010. április 9., péntek

Osorno vulkán

  Az Osorno vulkán már akkor lenyűgözött, mikor először megpillantottam a távolból, de kit ne nyűgözne le egy klasszikus háromszög alakú vulkán, meseszép, kör alakú hósipkával a tetején, ha elérhető közelségben lenne? Az egész csapat testületileg közölte, mikor mondtam, hogy jajjjjjjjjjjj AZT A VULKÁNT nagyon szeretném! Hogy de minek? Mi van abban olyan nagy dolog? Semmi különös...csak egy vulkán. Menjünk inkább egy termálba! Mindezt olyan fapofával, hogy én el is hittem, hogy ők termálfürdőbe akarnak menni ahelyett, hogy(ahogy én), azonnal megrohamoznák a vulkánt!  Már a gutaütés kerülgetett mikor az Entre Lagosban töltött harmadik napon is csak húzták a szájukat a siránkozásom hallatán(közben a hátam mögött jókat röhögtek:). Mindenképp tervbe volt véve, hogy megyünk a vulkánhoz...csak nekem adták be fapofával, hogy hát az olyan unalmas, minek menjünk oda:) Utolsó nap végre megkönyörültek rajtam és mondták, hogy indulunk a vulkántúrára és amúgy is mindenképp mentünk volna, de olyan jó volt húzni engem:) A távolból ilyennek láttuk és a látványból én úgy ítéltem, hogy itt van egy ugrásra, pedig dehogy volt:)


  Az Osorno vulkán 2652 méter magas kúpos sztratovulkán(rétegvulkánnak is mondjuk). Külön érdekessége, hogy egy már teljesen lepusztult, 25o.ooo éves sztratovulkán tetején "csücsül". Chile X. Los Lagos tartományában helyezkedik el (Chile északról dél felé merőleges vonalakkal elválasztott tartományokra(region) tagozódik(mint nálunk a megyék). Római számmal jelölik, de mindegyiknek neve is van). Én az első régióban(Arica, Tarapacá), lakom, vagyis a X. tartomány az bizony jócskán délebbre van még a kb az ország közepén elhelyezkedő Santiagotól is.


  Az Osorno az egyik legaktívabb vulkán a dél-chilei Andokban, 1575 és 1869 között 11 történelmi kitörést produkált. A csúcsán egy 6km széles kaldera található Persze ezt csak az láthatja, aki van olyan őrült, hogy felmászik a tetejére:) Nekünk eszünkben sem volt Erőss Zsolt babérjaira törni és bőven megelégedtünk volna annyival ha sikerül kissé közelebbről megcsodálnunk ezt a gyönyörű vulkánt, mely szinte Chile egyik jelképévé nőtte ki magát és minden délre induló utazásnak részévé vált. Amúgy ha megmásztuk volna a vulkánt, kb ilyen látvány tárult volna a szemünk elé...és efféle hójárók mászkálnak arrafelé:)


  Utunk első pontjául Puerto Octay(ejtsd Port oktáj), városkáját jelöltük meg, mely a legtöbb vulkántúra kiindulópontja. Mikor megérkeztünk azonnal megrohamoztuk a tourinform irodát, hogy elmagyarázzák nekünk, hogyan jutunk el a vulkánhoz. Én ekkoriban még nem beszéltem spanyolul, így hathatós segítséget nem nyújthattam  a többieknek, hogy végül mit is magyarázott a bácsi. De a többiek úgy tűnt megértették merre kell mennünk. Ha már itt voltunk kicsit körbenéztünk a városkában és persze megnéztük belülről is a templomát.


  A városka a Llanquihue tó partján fekszik, amihez gyorsan le is szaladtunk fotókat készíteni. Mellesleg minden egyes vulkán lábánál találhatunk 1-1 tavat, mely a vulkán lejtőiről lefolyó megolvadt hólét gyűjti össze. Az Osorno vulkánnak azonban kettő is van. Két oldalán 1-1. A nagyobbik ez a tó, ahol a fotók is készültek. Megörökítettük kis csapatunkat, akikkel elindultuk erre a hosszú útra Dél-Chilébe és persze az álomszép vulkánt is: Az utolsó két képen olyan látványt nyújt a hegy, mintha a felhőkön úszna...


  Amint elhagytuk a városkát természetesen nagyon gyorsan olyan gyönyörűen eltévedtünk ahogy csak kell:)) Végül aztán több útbaigazítás segítségével sikerült megcéloznunk a hegyet:)
Ahogy közelebb értünk hozzá a látvány egyre lenyűgözőbbé vált...eleinte még a fák és a hegyek eltakarták, de egyre többször láthattuk és egyre közelebbről a meseszép hósipkáját...:


  Amint megérkeztünk a bejárathoz be kellett fizetnünk egy belépti díjat(névleges összeget, a kiépített híd-rendszer, wc, stb használatáért) és átsétáltunk egy kis erdőn, ami után a szemünk elé tárult az Osorno vulkán teljes pompájában:) No innentől már beszéljenek a képek:) Amúgy a vulkán tetejét borító felhőkupola azt jelzi, hogy a csúcs közelében viharos erejű szél van, vagyis nem túl barátságos odafenn az időjárás:)


  A vulkán olvadékvizét elvezető Petrohue zuhatag sem mindennapi látvány. Tavaly nagy port vert fel, hogy valami őrült turista belezuhant a zuhatagba. Elég nehezen elképzelhető, hogy véletlenül, mert ott ahol belezuhant, a korlát mellkasig ért.Vagyis magától kellett átmásznia rajta. Sajnos már csak a holttestét tudták előhalászni:( Aki nem tiszteli a természet erejét, olykor az életével fizet:(


  A víz természetesen kristálytiszta...innen bárki bármikor ihat, tuti semmi baja nem lesz tőle. Emlékszem habzó szájjal nyilatkozó képviselőkre akik állították: a Balaton vize kristálytiszta(nem azért döglenek benne a halak, mert koszos a víz), de amikor elé toltak egy pohárnyi vizet a Balcsiból nem merte meginni:) Én sem merném mellesleg:( De Chilében, az Andokban járva sosem gondolkodom azon ha megszomjazom, hogy igyak-e egy patak vizéből.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése