2010. április 15., csütörtök

Collectivók - mi is az?:)

  A következőkben a chilei tömegközlekedés egyik sajátját, a collectivók rendszerét irnám le. Márcsak azért is, mert - bár nem tudom ki volt az, aki kitalálta - de szerintem simán Nobel dijra érdemes:)
  Ez a rendszer, egész Chilében, az összes városban működik. Úgy kell elképzelni, hogy a collectivók sima egyforma fekete szinű taxik, annyi különbözteti meg őket a pesti taxitól, hogy nem taxi felirat van a tetejükön, hanem egy nagy tábla, a közepén egy nagy szám vagy betűjel. A szám(vagy betű) két oldalán pedig, hogy honnan, hova közlekedik az autó(mint nálunk a busz:))). Az autó, a sofőrön kivül ugye 4 embert tud szállitani. Az utvonalán bárki, bárhol a városban leintheti és ha van hely még, akkor beül. A sofőrök amúgy az utakon, ha látnak az út szélén várakozó embert, villogtatják rá a lámpájukat, vagy pici füttyöt hallatnak (hogy van szabad hely!).



Minden collectivónak a végállomása a városközpont. A városban két, egymásra merőleges utcát jelöltek ki a collectivóknak. Az egyik utcában leteszik az utasokat( ez a központi bevezető utja Aricának): az abszolut belvárosban, a sétálóutca bejáratánál, aztán megtesznek egy kört a csak erre a célra, kijelölt utvonalon és bekanyarodnak abba az utcába, ami keresztülvezet(az előzőre merőlegesen), a belvároson és ahol "felveszik" az utasokat a központból. Az utca úgy van kialakitva, hogy a collectivók minden sarkon lefordulhatnak balra (amikor megteltek), és elindulnak az útjukra. Ha az utca végéig nem telik meg a collectivó, akkor is elindul az utjára, hisz utközben úgyis leintik még.
  NAmost egy-egy collectivó útvonala ugye adott(nagyjából természetesen), de amikor viszi az utasokat, mindenkit megkérdez, hova szeretne menni és az útvonalán belül, letér a környező utcákba is, ahova az utas menni akar. Vagyis 1-1 collectivó utvonala felöleli az utvonalát, plusz mindkét oldalon a párhuzamos utcákat.
   A házadig rendszerint nem visz be, de a sarokig igen. Max 10 métert kell megtenned, hogy a házadig eljuss, bárhol is laksz. Ha az utas adott esetben nőből van, és már leszállt az este, akkor mielőtt kitesz a sarkon, rendszerint megkérdezi: sokat kell-e még gyalogolnod, mert ha igen, akkor bevisz a házad elé is:) Az ember óhatatlanul megszereti a machókat:))) Többek közt az ilyen huzásaikért:)
  A viteldij egész Chilében azonos: 450 peso(pontosan 150 ft). Ennél egyetlen fillérrel sem fogadnak el többet és szigorúan visszaadnak minden pesot(itt nem ismerik a borravaló fogalmát). Azon túl, hogy nagyon okos rendszer, még hihetetlenül olcsó is! Nem tudsz úgy megállni bármelyik utcasarkon Chilében, hogy max 10 másodpercen belül ne menjen arra egy olyan számú collectivó ami Neked kell.
  Ennek az egyenes következménye, hogy szinte mindenki ezekkel közlekedik. A városban csak fizető parkolók vannak és igen magas parkolási tarifákat vezettek be, hogy az emberek inkább a collectivókkal menjenek munkába, mint saját autóval, hisz mire lejár a munkaidő, a fizetésük felét otthagynák a parkolótársdaságnál.
  E mellé a szabálytalanul parkolókat nagyon keményen büntetik. Igy mindenki collectivóval jár dolgozni, vagy a szegényebbek mikróval, vagyis mikrobusszal.
  Ennek megfeleően nem azt látod a városközpontban, hogy 1-1 okostojás terpeszkedik az autójában, mint Pesten és araszol a dugóban, hanem sokkal kevesebb az autó, nincs dugó, de mindegyik autóban 5-en ülnek....
  Az emberben fölmerül, hogy éri ez meg a sofőröknek...pedig megéri. Mindenki kifizeti a 450 pesos viteldijat, mégha csak 5 sarkot ment, akkor is. És egy utvonalon vagy 30 ember is válthatja egymást a kocsiban(van aki ki, van aki beszáll), és mindenki kifizeti a tarifát. A collectivó sofőröket tartják az egyik leggazdagabb emberfajtának chilében és ebben sok igazság van. Pl egy autóra collectivó sofőri engedély kiváltása minimum 15.000.000 pesoba(5.000.000Ft-ba), kerül. És sokan megveszik, pedig itt az óriási pénz.



  A mikók (mikorbuszok), nagyjából ugyanolyan rendszer szerint közlekednek, mint a collectivók, de nekik fix az útvonaluk, onnan nem térhetnek le se jobbra se balra, de szinte bárhol le lehet inteni őket és amikor le akarsz szállni, szintén elég odaszólni a sofőrnek, hogy ezen a sarkon álljon meg. A tarifájuk, ennek megfelelően olcsóbb: 350 peso(kevesebb mint 117 Ft). Nekik ugyanúgy a városközpont a végállomásuk és éppúgy ki van jelölve egy útvonal nekik, a városba való behajtásra és az utasfelvételre is, mint a collectivóknak, de hogy ne zavarják egymást, a collectívókéval párhuzamos utcákat jelölték ki a számukra.
  Van "normális taxi" is Chilében, de kizárólag egy fajta(rádiótaxinak hivják őket és telefonon kell házhozrendelni). Ezek is feketék, de a tetejük citromsárga és taxi tábla van a tetejükön). Ezek ugy működnek mint az itthoni taxik. A tarifájuk szintén azonos: nappal 2000peso(ha 4-en ültök benne, ha egyedül, akkor is, ez kb 670 Ft. NEm sokkal drágább a collectivónál, hisz ha 4-en mentek, akkor a collectivóval is 4x150=600Ft a tarifa), este 7-től reggel 7-ig 1500 peso(kb 500 Ft). Ez 4 főnél olcsóbb mint a collectivó, igy éjjel ha 4-en megyünk valahova inkább ezt hivjuk ki, de sokszor csak azért, mert kényelmesebb és ugyanugy olcsó.
  Vagyis itt hiénák nem léteznek, mint Pesten. Kizárólag hivatalos taxitársaságok vannak.


Ezeknek a mikóknak eléggé múltszázadi és viharvert a külsejük, igy eleinte nem is mertem fölszállni rájuk, de az aricaiak meggyőztek: nagyon kényelmesek, mindig van szabad ülőhely rajtuk és az összes ablak, sőt az első ajtó is nyitva van, igy sosincs meleg. Azóta pont ugyanúgy használom őket, mint a collectivókat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése